51. Ogólnopolski Kongres Prawa Pracy

 23-24 października 2025, Warszawa/on-line

Miejsce konferencji:

STACJONARNIE: Villa Foksal ul. Foksal 3/5, 00-366 Warszawa

On-line: Aplikacja Click Meeting

Warsztat III – 24 października 2025

Jak rozwiązać trudne przypadki zgodnie z wykładnią i orzecznictwem
i jak przygotować się na nadchodzące zmiany?

  1. Jak przygotować się na nowe obowiązki związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji?
    • Jak zmienić nazwy stanowisk na neutralne płciowo? Czy trzeba dokonać zmian także np. w schematach organizacyjnych?
    • Czy trzeba będzie wycofać się z klauzul o poufności wynagrodzenia? Jakie postanowienie można będzie wprowadzić?
    • Jakie rodzaje dyskryminacji ma przewidywać Kodeks pracy po nowelizacji i jak trzeba będzie im przeciwdziałać?
    • Jakie konsekwencje poniesie pracodawca w przypadku złamania zakazu dyskryminacji?
  2. Jakie postanowienia w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i naruszaniu dóbr osobistych można opracować i przygotować przed wejściem w życie zmian, bo na pewno będą aktualne? (praktyczne propozycje)
  3. Jak rozwiązać trudne przypadki dotyczące sporządzenia i poprawnego zawarcia umowę o pracę – w tym:
    • Jakie klauzule w umowach o pracę są zakazane, a PIP uważa je za toksyczne?
    • Jakim podpisem powinna być podpisana umowa o pracę? W jakiej sytuacji umowa o pracę będzie mogła być podpisana innym podpisem elektronicznym niż kwalifikowany?
    • Jak poprawnie zawierać umowy na zastępstwo? Jak określać w nich czas trwania umowy oraz osobę zastępowaną?
  4. Jak przygotować się na kontrole PIP po zwiększeniu uprawnień inspektorów?
    • Na co PIP będzie zwracać uwagę ustalając, czy faktycznie został nawiązany stosunek pracy czy cywilnoprawny?
    • Jakie będą skutki ustalenia, że praca wykonywana jest w warunkach określonych dla stosunku pracy?
    • Jakie mają być nowe kary za wykroczenia przeciwko prawom pracownika?
  5. Co będzie sprawdzać PIP w przypadku poprawnie zawartej umowy cywilnoprawnej?
    • Jakie mają być kary za nieterminowe i nieprawidłowe płacenie wynagrodzenia zleceniobiorcy?
  6. Jak rozwiązać trudne przypadki dotyczące dokumentowania uprawnień pracowniczych? – w tym:
    • Czy dokumenty o stanie zdrowia dziecka można kopiować do akt osobowych? Jaki nowy dokument pojawi się w najbliższym czasie?
    • Jakie są zasady wnioskowania o uprawnienia rodzicielskie oraz przerwanie urlopów na okres hospitalizacji – zgodnie z wykładnią MRPiPS?
    • W jakim miejscu dokumentacji pracowniczej umieszczać konkretne wnioski i dokumenty pochodzące od pracownika? (zestawienie stanowisk)
    • Jakich dokumentów nie można przechowywać w dokumentacji pracowniczej? (zestawienie stanowisk)
  7. Jak się przygotować na nowe zasady korzystania przez pracowników ze zwolnień od pracy i jak rozwiązać trudne przypadki związane z powrotem pracownika do pracy po dłuższej chorobie?
    • Na jakich zasadach wymagać informowania o powodzie absencji oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy? (zestawienie orzecznictwa Sądu Najwyższego),
    • Jakie informacje będzie musiał przekazywać pracownik pracodawcy będącemu płatnikiem zasiłków, gdy wejdą przepisy, że można będzie przebywać na ZLA u jednego pracodawcy, a u innego dnie?
    • Czy jest możliwa „dyscyplinarka” za wyjazd na ZLA? Czy to się zmieni?
    • Na jakich zasadach będzie dopuszczalne chorowanie za granicą?
    • Na jakich zasadach można odebrać należące do pracodawcy narzędzia pracy w przypadku długotrwałej choroby pracownika?
    • Jak poprawnie wypisać skierowanie na badania kontrolne? Jakich danych nie wolno podawać? (stanowiska UODO)
    • Jak traktować czas oczekiwania przez pracownika na wykonanie badań specjalistycznych albo na rozpoczęcie badań kontrolnych?
    • Kiedy rozwiązuje się stosunek pracy w trybie art. 53 KP, gdy oświadczenie woli pracodawcy zostało wysłane pocztą? (zestawienie orzecznictwa dotyczące zasad awizowania oraz odebrania listu poleconego przez domownika),
    • Jak się kształtuje najnowsze orzecznictwo dotyczące prawa do wypowiedzenia umowy w przypadku zbyt częstych zwolnień lekarskich? (najważniejsze orzeczenia Sądu Najwyższego),
    • Jak potraktować sytuację, gdy pracownik zawnioskował o 4 godziny zwolnienia z powodu siły wyższej, a następnie na ten cały dzień wpłynęło jego ZLA?
  8. Jak poprawnie wybrać przedstawicieli pracowników – w tym na potrzeby regulaminu zfśs?

Agenda szkolenia:

08:30 – 09:00 REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
09:00 – 10:30 ZAJĘCIA
10:30 – 10:45 PRZERWA
10:45 – 12:30 ZAJĘCIA
12:30 – 13:00 PRZERWA NA LUNCH
13:00 – 14:30 ZAJĘCIA
14:30 – 14:45 PRZERWA
14:45 – 16:00 ZAJĘCIA
16:00 – 16:05 ZAKOŃCZENIE WARSZTATU

WYKŁADOWCA

Slide
MONIKA FRĄCZEK

Prawnik, specjalista prawa pracy, przez ponad 16 lat główny specjalista w Departamencie Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Absolwent Podyplomowego Studium Zbiorowych Stosunków Pracy i Zasobów Ludzkich, w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Zagadnień Legislacyjnych tego Uniwersytetu.

Konsultant i doświadczony wykładowca, współpracuje wydawnictwami, kancelariami prawniczymi i firmami szkoleniowymi w kwestiach dotyczących praktycznych zagadnień prawa pracy, w szczególności z zakresu czasu pracy, dokumentacji pracowniczej, z uwzględnieniem zasad przetwarzania danych osobowych kandydatów i pracowników, zgodnego z prawem zatrudniania i zwalniania pracowników, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, uprawnień rodzicielskich oraz innych aktualnych zagadnień.

Autorka i współautorka artykułów i poradników z zakresu prawa pracy kierowanych do pracowników kadr i działów personalnych, a także osób zarządzających.

monika-fraczek
Slide
SPRAWDŹ PROGRAMY
ZMIANY W PRAWIE PRACY
PRZEWAGA DZIĘKI WIEDZY
CZAS PRACY
PIOTR WOJCIECHOWSKI
AI W KADRACH I HR
MICHAŁ NOWAK
TRUDNE PRZYPADKI I ZMIANY
MONIKA FRĄCZEK
Slide
CENA
STACJONARNIE

KONFERENCJA + WARSZTAT STACJONARNY
(1900 ZŁ 1600 ZŁ + VAT - LETNIA PROMOCJA DO 12.09)
KONFERENCJA STACJONARNA
(1200 ZŁ 1100 ZŁ + VAT - LETNIA PROMOCJA DO 12.09)
WARSZTAT STACJONARNY
(1200 ZŁ 1100 ZŁ + VAT - LETNIA PROMOCYJNA DO 12.09)

ON-LINE

APLIKACJA CLICK MEETING

KONFERENCJA + WARSZTAT ONLINE
(1700 ZŁ 1400 ZŁ + VAT - LETNIA PROMOCYJNA DO 12.09)
KONFERENCJA ONLINE
(1100 ZŁ 1000 ZŁ + VAT - LETNIA PROMOCYJNA DO 12.09)
WARSZTAT ONLINE
(1100 ZŁ 1000 ZŁ + VAT - LETNIA PROMOCYJNA DO 12.09)

Slide
ZAPISZ SIĘ JUŻ TERAZ
Slide
Hotel Teatro Boutique

Z myślą o komforcie uczestników naszej Konferencji, przygotowaliśmy wyjątkową propozycję pobytu w Hotelu Teatro Boutique — luksusowym obiekcie położonym w samym sercu Warszawy.

Hotel Teatro Boutique to nie tylko elegancka przestrzeń wypoczynkowa, ale także miejsce, które przenosi Gości w magiczny świat teatru, dzięki unikalnej kolekcji afiszy teatralnych i artystycznemu wystrojowi wnętrz. W 2025 roku hotel został wyróżniony w prestiżowym przewodniku Michelin, co potwierdza jego najwyższy standard i jakość obsługi.

📅 Oferta obowiązuje w dniach 21–25 października
🔑 Hasło promocyjne: OKPPzTEATRO
💸 Rabat: -15% na cały koszyk rezerwacyjny
Dodatkowe atuty hotelu:
✨ Luksusowy design i kameralna atmosfera
📍 Lokalizacja w centrum Warszawy — idealna baza konferencyjna
🚗 Parking dostępny dla Gości
🐾 Obiekt przyjazny zwierzętom
Nie przegap okazji, by połączyć udział w Konferencji z komfortowym wypoczynkiem w jednym z najbardziej stylowych hoteli stolicy.

andrzej-radzislaw