51. Ogólnopolski Kongres Prawa Pracy
23-24 października 2025, Warszawa/on-line
Miejsce konferencji:
STACJONARNIE: Villa Foksal ul. Foksal 3/5, 00-366 Warszawa
On-line: Aplikacja Click Meeting
Konferencja – 23 października 2025
Zmiany w prawie pracy – przewaga dzięki wiedzy
08:30 – 09:00 Rejestracja
09:00 – 09:10 Prezentacja MW!
09:10 – 09:55 W jakich przypadkach pracodawca może nie odpowiadać za mobbing – obecnie i w nowym stanie prawnym?
Prelegent: Anna Telec
- Czy zawsze za mobbing jest pozywany pracodawca, czy pracownik powinien pozwać np. managera, który go nękał?
- Co musi zrobić (zapewnić) pracodawca, żeby cała wina została przypisana mobberowi?
- Kto odpowiada – jeżeli pracodawca uwolni się od odpowiedzialności i na jakich zasadach?
- Czym się różni zadośćuczynienie od odszkodowania? Czy poszkodowany może uzyskać i odszkodowanie i zadośćuczynienie?
- Co musi zrobić pracodawca, żeby uzyskać zwrot (regres) zadośćuczynienia / odszkodowania od winnego mobbera?
09:55 – 10:10 Pytania od Uczestników
10:10 – 10:25 PRZERWA
10:25 – 11:10 Na podstawie jakich dokumentów będą potwierdzane okresy zatrudnienia cywilnoprawnego do stażu pracy?
Prelegent: Andrzej Radzisław
- Jakie dokumenty wskazują na prowadzenie pozarolniczej działalności w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych?
- Jak potwierdzić okresy pozostawania osobą współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność?
- Jakie okresy, w których osoba fizyczna nie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym na podstawie odrębnych przepisów – będą wliczane do stażu pracy i jakie dokumenty trzeba będzie w tym celu pokazać?
- Jak będą wystawiane zaświadczenia przez ZUS? W jaki sposób trzeba będzie złożyć wniosek?
- Ile czasu będzie miał ZUS na wydanie zaświadczenia?
- Co trzeba będzie zrobić, jeżeli zaświadczenie – w ocenie wnioskującego – nie będzie się zgadzać ze stanem faktycznym?
- Czy można będzie potwierdzić okres zatrudnienia cywilnoprawnego do stażu innym dokumentem niż zaświadczenie z ZUS?
11:10 – 11:25 Pytania od Uczestników
11:25 – 12:10 W jakich kluczowych obszarach trzeba się przygotować na zmiany w związku z wdrożeniem Dyrektywy 2023/970 o jawności wynagrodzeń?
Prelegent: Robert Lisicki
- Struktury wynagrodzenia a wartościowanie stanowisk pracy, zgodne z wytycznymi Dyrektywy 2023/970
- Obowiązki informacyjne wobec pracowników oraz ich przedstawicieli – co przekazujemy?
- Obliczanie luki placowej – wybrane zagadnienia
- Raportowanie oraz potencjalne kary
12:10 – 12:25 Pytania od Uczestników
12:25 – 13:15 PRZERWA NA LUNCH
13:15 – 14:00 Znaczenie współpracy pracodawcy ze związkami zawodowymi w kontekście zmian w prawie pracy.
Prelegent: Jacek Męcina
- Nowe regulacje układów zbiorowych pracy a współpraca ze związkami zawodowymi.
- Implementacja dyrektywy o równości i przejrzystości wynagrodzeń.
- Kryteria wartościowania stanowisk pracy, obowiązku informacyjnego, wymogów rekrutacji, obowiązkowej sprawozdawczości czy mechanizmów egzekwowania, które przewiduje dyrektywa.
- Inne projektowane zmiany w obszarze prawa pracy a relacje zbiorowe.
14:00 – 14:15 Pytania od Uczestników
14:15 – 14:30 PRZERWA
14:30 – 15:15 Jak przetwarzać dane, dokumenty i informacje z etapu rekrutacji po zmianie przepisów?
Prelegent: Monika Frączek
- Na jakim etapie i w jakim zakresie należy przekazać informacje o przyszłym wynagrodzeniu, a także inne wymagane informacje?
- Kiedy należy przekazać informację o odpowiednich postanowieniachukładu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania i jaki ma być zakres tej informacji?
- Czy po nawiązaniu stosunku pracy należy odebrać potwierdzenie poinformowania do akt osobowych nowego pracownika?
- Czy od osoby ubiegającej się o zatrudnienie można żądać informacji o wcześniejszym wykonywaniu pracy na podstawie umów cywilnoprawnych?
- Jakie są zasady postępowania z danymi o dotychczasowym wynagrodzeniu kandydata do pracy?
- Czy każdy dokument, który pracodawca może zobaczyć w procesie zatrudniania może być skopiowany do akt?
- Jakie dokumenty z etapu rekrutacji mogą być kopiowane, a jakie nie?
- Czy dokumenty pozyskane od kandydata do pracy zawsze trzeba przechowywać w części A akt osobowych? Kiedy taki dokument należy wkładać do części B?
15:15 – 15:30 Pytania od Uczestników
15:30 – 16:15 Dokumenty pracownicze w postaci elektronicznej po zmianach – jak powinny być tworzone i przechowywane?
Prelegent: Łukasz Prasołek
- Postać, a forma dokumentu – jakie są różnice?
- Czy postać elektroniczna oznacza formę dokumentową w rozumieniu Kodeksu cywilnego?
- Czym się charakteryzuje dokument pisemny („na piśmie”), dokument w postaci papierowej oraz w postaci elektronicznej?
- Jakie są skutki tego, że w odniesieniu do danego dokumentu np. wniosku – nie określono formy ani postaci w jakiej ma być sporządzony?
- Czy można uznać za postać elektroniczną dokumentu np. nagranie pracownika w sytuacji, gdy ustnie wnioskuje o dane uprawnienie?
- Jakie nowe dokumenty pracownicze będą mogły być tworzone w postaci papierowej lub elektronicznej zamiast „na piśmie” po nowelizacji KP? Jakie będą tego skutki?
- Jak dokumenty w postaci elektronicznej mogą być przekazywane pracodawcy? Czy mogą być wysyłane np. za pośrednictwem chatu na używanej przez pracodawcę platformie do kontaktu?
- Jakie są zasady dołączania dokumentów pisemnych, w postaci papierowej lub elektronicznej do dokumentacji pracowniczej – w zależności od jej postaci?
- Postać, a forma dokumentu – jakie są różnice?
16:15 – 16:30 Pytania od Uczestników
16:30 – 16:45 Zakończenie konferencji
PRZEWAGA DZIĘKI WIEDZY
PIOTR WOJCIECHOWSKI
MICHAŁ NOWAK
MONIKA FRĄCZEK
KONFERENCJA + WARSZTAT STACJONARNY
(1900 ZŁ 1600 ZŁ + VAT – LETNIA PROMOCJA DO 31.08)
KONFERENCJA STACJONARNA
(1200 ZŁ 1100 ZŁ + VAT – LETNIA PROMOCJA DO 31.08)
WARSZTAT STACJONARNY
(1200 ZŁ 1100 ZŁ + VAT – LETNIA PROMOCYJNA DO 31.08)
APLIKACJA CLICK MEETING
KONFERENCJA + WARSZTAT ONLINE
(1700 ZŁ 1400 ZŁ + VAT – LETNIA PROMOCYJNA DO 31.08)
KONFERENCJA ONLINE
(1100 ZŁ 1000 ZŁ + VAT – LETNIA PROMOCYJNA DO 31.08)
WARSZTAT ONLINE
(1100 ZŁ 1000 ZŁ + VAT – LETNIA PROMOCYJNA DO 31.08)
NASI PRELEGENCI
Prawnik, specjalista prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, autorka oraz współautorka książek i poradników z tematyki prawa pracy, doświadczony wykładowca
Radca prawny, założycielka Kancelarii Prawa Pracy specjalizującej się w problematyce prawa pracy i ubezpieczeń, były sędzia sądu pracy, doświadczony wykładowca
Jest radcą prawnym i ekspertem z 20-letnim doświadczeniem w zakresie spraw ubezpieczeń społecznych, z ponad 15 stażem pracy w Centrali ZUS – Departamencie Ubezpieczeń i Składek.
Radca prawny, dyrektor Departamentu Pracy Konfederacji Lewiatan, uczestnik prac legislacyjnych, członek licznych organizacji zajmujących się prawem pracy, doświadczony wykładowca
Profesor prawa pracy, były wiceminister, prawnik, polityk społeczny, ekspert stosunków pracy oraz polityki zatrudnienia, polityki rynku pracy i dialogu społecznego.
Prawnik, specjalista prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, autor oraz współautor książek, poradników oraz komentarzy naukowych, doświadczony wykładowca
Adwokat, prowadzi obecnie indywidualną kancelarię adwokacką. Prawem pracy zajmuje się od ponad 20 lat.
Ekspert AI i mediów cyfrowych. Trener praktycznych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Autor, producent, doradca komunikacyjny.