50. Ogólnopolski Kongres Prawa Pracy
20-21 marca 2025, Warszawa/on-line
Miejsce konferencji:
Warszawa
szczegóły wkrótce
Warsztat III – 21 marca 2025
Jak asertywnie realizować swoje uprawnienia kierownicze? Jak komunikować się z przełożonymi i podwładnymi?
- Istota asertywności:
- Prawa rządzące asertywnością oraz ich wpływ na polepszenie skuteczności i jakości relacji z innymi ludźmi;
- Różnice między zachowaniami agresywnymi, uległymi, agresywnymi – charakterystyka poszczególnych zachowań;
- Efekty (korzyści i koszty) wynikające z przyjęcia postawy agresywnej, biernej oraz asertywnej w biznesie, firmie, zespole;
- Wpływ postaw: agresywnej, uległej i asertywnej na współpracę;
- Korzyści i zagrożenia zachowań asertywnych w relacjach zawodowych – do przełożonych i podwładnych.
- Ja i moja asertywność:
- „Ja jestem ok. I ty jesteś ok.” – rola nastawienia do siebie i innych w asertywności;
- Pewność siebie vs. asertywność
- Zachowania określające pewność siebie;
- Czym pewność siebie różni się od arogancji;
- Metody zwiększania pewności siebie w komunikacji;
- Realizacja funkcji kierowniczych a pewność siebie.
- Asertywna komunikacja:
- Fundament asertywnej komunikacji werbalnej – rola zachowania dobrych relacji z innymi ludźmi;
- Współdziałanie i niezbędne temu reakcje i zachowania;
- Asertywne słuchanie (słuchanie reaktywne) i korzyści, jakie z tego wynikają;
- Asertywne zadawanie pytań – w czym może pomóc w relacjach zawodowych;
- Skuteczne przekazywanie informacji (budowa komunikatu, wybór formy przekazu, precyzja, argumentacja, ilość informacji w jednym przekazie, uzyskanie informacji zwrotnej) w mowie i piśmie;
- Wyrażanie własnego zdania – reguły, niezbędne narzędzia;
- Zasady udzielania informacji zwrotnych pozytywnych i korygujących podwładnym, przełożonym i współpracownikom. Czynniki wpływające na wybór określonego zachowania;
- Samoświadomość emocjonalna czyli jak emocje wpływają na zrozumienie tego, co mówimy.
- Asertywność w relacjach z innymi:
- Asertywna odmowa – jak mówić nie, by nie zrażać do siebie innych (przełożonych, współpracowników i podwładnych, klientów);
- Zasady odmawiania – 3 kroki asertywnej odmowy (ćwiczenia na bazie sytuacji uczestników);
- Asertywne reakcje w sytuacjach trudnych, konfliktowych – przekazywanie informacji w sytuacji oceny okresowej, komunikowanie trudnych decyzji;
- Jasne wyznaczanie granic przy zachowaniu dobrych relacji z innymi ludźmi;
- Sztuka egzekwowania własnych praw bez agresji.
- Podsumowanie: „kontynuuję, zaprzestaję, wprowadzam” – kontrakt z samym sobą.
Agenda szkolenia:
08:30 – 09:00 REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
09:00 – 10:30 ZAJĘCIA
10:30 – 10:45 PRZERWA
10:45 – 12:30 ZAJĘCIA
12:30 – 13:00 PRZERWA NA LUNCH
13:00 – 14:30 ZAJĘCIA
14:30 – 14:45 PRZERWA
14:45 – 16:00 ZAJĘCIA
16:00 – 16:05 ZAKOŃCZENIE WARSZTATU